søndag 2. mai 2010

Rundstykker til søndagslunsj

Sunne og gode rundstykker! 

Alle vet at de beste brødene baker man selv! 

 
Foto: Janna 
Søndagslunsj 2. mai 2010 
Camembert, oliven og gode, ferske rundstykker.
                
Ernæringsdebatten de siste årene har for alvor satt brød - eller rettere sagt korn- på dagsordenen. Hvor mye brød skal man spise for å oppnå god helse? Og: Er brødmat egentlig sunt...?

Det er mange sider i denne debatten - også rent helsemessige - og jeg er ingen ekspert, men det jeg vet og kan si av egen erfaring, er at hvis kroppen ikke reagerer negativt på moderate mengder kornmat, og ikke viser tegn på intoleranse, kan man unne seg noen skiver av et godt brød hver dag.

Jeg benytter meg av alle melsortene vi har tilgjengelig her hjemme når jeg baker - både for å skape variasjon i kostholdet vårt, men også fordi jeg - som nevnt i andre sammenhenger - er  veldig glad i metoden "man tager hvad man haver"...

 Foto: Janna
Søndagslunsj på... eh...vårt vis... 

  Hvete, rug, bygg og havre i forskjellige varianter er de kornsortene jeg benytter meg mest av når jeg baker brød. For at deigen skal heve tilstrekkelig og få en ok konsistens, bruker jeg som oftest ca 50 prosent hvetemel som er rik på gluten, og en blanding av diverse andre sorter korn.  

Tåler man ikke gluten,  er det lett å bake næringsrike, velsmakende brød med glutenfrie kornsorter, for eksempel rismel, hirse, bokhvete  eller quinoa, og ved hjelp av en god surdeig hever slike brød mer enn godt nok. 

 
 Foto: Janna
Litt brød, ost og te er  alltid godt! 

Nyt brødmåltidet 
Med  pålegg av kjøtt, fisk eller ost blir brødmaten et fullverdig måltid til frokost eller lunsj. Brød smaker også nydelig servert med godt smør ved siden av en suppe eller en salat.

Og den viktigste av alle smaker er:
Godt brød gir mersmak!

Foto: Janna

Ha en fin søndag!

Mvh
Janna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar