søndag 5. september 2010

Gjesterommet

Jeg tenkte at jeg med disse bildene av vårt fargerike, mørke og litt dekandente soverom, skulle hive meg på NIBs konkurranse der soverommet er i fokus. 

Husk at du kan klikke på bildene for å se dem i større format.
Da jeg innredet dette soverommet - vel, er vel ikke helt ferdig ennå - hadde jeg lyst til at gjestene her kunne få lov til å drømme seg bort fra den praktiske hverdagen, og jeg innredet med silke og fløyel, og med klassiske møbler i gammel stil. Overdådig og litt luksuriøst; for de med sans for det skjønne...;-)
 
Idéen var å skape en lett dekadent atmosfære, med røtter tilbake til renesansens prakt. Min sans for litt overdådig dekor kunne her - for en gangs skyld!!!! - få  lov til å komme helt til sin rett, syntes jeg!! Det flotte gulvet er i sin rustikke stil, både lunt og sjarmerende. Her er det ikke behov for lunende tepper, siden det er vannbåren varme i alle gulvene i huset. 
For å underbygge stilen i dette soverommet, har jeg brukt en del tekstiler. Disse er i klassiske mønstringer og gode kvaliteter; blant annet stødig og kraftig silke med god tyngde, i sengetøyet; utrolig godt å sove i!! Putene er i matt silke, det samme er gardinen.
  
Stilen er klassisk, med store kontraster;  rustikke trevegger blandet med gull og ornamenter. Og det er kontrastene her - det fine mot det grove -  som gjør dette rommet "nytt". 
En vegg er tapetsert, de andre er beiset. Tapetet og sengetøyet er fra Designer Guild, og har den samme sorte bunnen, med mønster i rosa, grønt og gråbeige/gull.
Dette er en stil for oss som har sansen for det gammeldagse, flotte og frodige. Jeg ofrer gjerne noe av det praktiske til fordel for det vakre. Har du sans for dekor, og liker historisk sus,  får du lune, intime rom, der det er godt å være. 
Vi har forøvrig valgt en raus stil på alle soverommene her i huset, med folderike gardiner, og sengene fulle av bløte puter. 
Jeg er nå ute etter en klassisk skulptur og gamle renessansebilder  for å undertreke stilen enda mer.
Ha en fantastisk flott søndag videre, kjære bloggvenner. 
Stem gjerne på meg ved å gå inn på NIBs sider. Se knappen på høyre side (Norske Interiørblogger)...
Mvh
Janna

16 kommentarer:

  1. Wow Janna, det er vældig flot! Personligt ville jeg slet ikke tænke i de baner, men det må da være fantastisk at være gæst på sådan et rum! Man vil helt sikkert blive forført af drømme med højt til loftet, drømme om forgangne tider. Som prinsessen på ærten, sådan ville jeg nok føle mig! :-)

    Jeg stemmer gerne på dig. Går fluks ind på den angivne hjemmeside og sætter kryds ved Janna!
    :-)

    Klem til dig og ha' en fin aften!

    SvarSlett
  2. Janna, måske er jeg dum! ;-) Men hvordan pokker stemmer jeg på dig inde på NIB's side?

    SvarSlett
  3. Hei Lene:-)

    Ehhh, jeg vet ikke, men skal sjekke det ut!!
    Takk forresten:-))))

    Janna

    SvarSlett
  4. Hei igjen.
    Det er visst slik at noen bilder blir plukket ut til en finale - av de som "eier" siden - og det er disse man kan stemme på :-(

    Finalistene plukkes ut en gang etter den 7. sept., så jeg kan jo håpe på å komme med der, men ikke tror jeg det; har ikke den stilen disse sidene som oftest representerer... Men what the heck... Det kan være gøy å være med, lell...

    Mvh
    Janna

    SvarSlett
  5. Jeg liker stilen din meget godt og krysser det som krysses kan, for deg!! Ser bare så kongelig ut, der skulle jeg følt meg som en dronning:) Kanskje hadde du sett meg til middags, for resten av tiden hadde jeg vært på rommet!!
    Nyt kvelden, klem fra meg:)

    SvarSlett
  6. Nydelig og skikkelig lekkert og flott.. Staselig !!!
    Du burde komme til finalen !! Det er helt sikkert for vi må ha rom i de fleste kategorier..
    Masse lykke til :)

    Klem,Kari

    SvarSlett
  7. Dette er en av mine favoritter. Jeg elsker også det dekadente, overdådiske og den gammeldagse elegansen. Nydelig! Min favoritt så langt.

    SvarSlett
  8. *Sukk* NIB er heldig som har deg! ;)

    SvarSlett
  9. Takk for hyggelig kommentar, så artig å få komme på besøk til nye bloggere;)
    For et rom du viser her!! Skulle gjerne vært gjest i dette rommet. ..og det var herlig å se et rom som ikke var hvitt!
    Har scrollet litt nedover, og sannelig har du litt av et hus, virkelig flott!
    Legger meg som følger, jeg vil se mer:D
    Ha ei flott uke og klem fra meg;)

    SvarSlett
  10. Howardstolen er original. Vi har en buet howard sofa hjemme, med to stoler til som denne. De er deilige. Våre er stripete og sofaen ensfarget beige. Kanskje jeg kommer til å vise bilder på privat bloggen min etterhvert. Jeg har hatt blogg i tre år, men valgte å slutte, etter at jeg klarte å slette nesten hele bloggen i vinter. Nå begynner lysten å komme igjen, og jeg har startet med å vise soverommet til Nib-utfordringen.

    utsiktmotkaien.blogspot.com

    SvarSlett
  11. Herlig rett og slett:)

    SvarSlett
  12. Dette var et nydelig rom - dine gjester er heldige - og en flott blogg. Takk for hyggelig hilsen, da fant jeg fram hit. Jeg ble følger.

    SvarSlett
  13. WOW... Kult soverom, her hadde jeg sovet helt fantastisk!!! Nydelig.. Ser at sofaen også nok kunne glidd inn hos deg ja;)

    SvarSlett
  14. Hei Janna!

    Takk for sist! Koselig blogg du har :) Eg e åsså midt i oppussing og syns det har vært spennanes å se dåkkers idea til innredning selv om eg kanskje befinn meg på andre enden av stilskalaen ;) Inspirasjon finn man jo mange ganga der man ikke venta å finne det :) Skulle bare tipse deg om ei sie som hete allposters.no. Der finn du alle mulige slags bilda så kanskje det e verdt en kikk?

    SvarSlett
  15. det blei jo bare SÅÅÅÅ fint, du er bare så dyktig Janna. Lurer på om du har feil jobb ;)

    SvarSlett
  16. Flott!! Dette likte jeg!

    SvarSlett