onsdag 22. september 2010

Kjøkkenet begynner å ta form!

Her i Huset i skogen har det blitt jobbet hektisk de to siste dagene med å montere kjøkkenet vårt. Det er enda noen småtterier som må lages på snekkerverstedet på Finnsnes før vi kan si at alt er ferdig, men håndtverkerne har tatt diverse mål her og der, og er nå reist hjem til Finnsnes for å "snekkerere" litt, for så å komme tilbake for å legge siste hånd på verket. Når det blir, vet vi ikke...

Men min kjære og jeg går nå rundt og kikker og beundrer det som er kommet på plass så langt, og vi er kjempefornøyde, og kan nesten ikke vente med å ta det nye kjøkkenet vårt i bruk. Så selv om vi nok må smøre oss med tålmodighet enda en stund før Le Chef og Co kan innta sitt domene, har vi stor tro på at vi kommer til å få et fantastisk kjøkken; som ikke bare er fint å se på, men et sted der det er praktisk og hensiktsmessig å både lage mat og alt det andre som følger med. 

Har du lyst til å se hvor langt vi er kommet?
Velkommen inn en tur ...

 Her ser vi litt av arbeidsøya til høyre - der vasken mangler - og baren til venstre. Rett fram ser vi kokegrua med frysehjørnet til venstre. Til høyre for ovnen (ikke med på bildet) er det et kjølehjørne.

Her ser vi baren, der jeg ikke har kunnet dy meg; jeg har samlet litt saker fra hytta og forsøkt å stæsje litt :-) Som dere ser er det her noen åpne skrog, hvor det skal være skuffer, men som sagt ovenfor; det er ennå noen ting som må lages til på verkstedet på Finnsnes.

Samme som ovenfor. I hyllene skal det monteres downlights.Benkeplatene vi her ser er i heltre, og skal forøvrig oljes, og vil da få en mørkere, varmere lød. Platene rundt ovnen og på kjøkkenøya er i stein.

Kokegrua. Veggen bak skal flislegges. 
Kjølehjørnet med  manglende møbelfront ser vi til høyre  bildet.

Her mangler det front på servantskapet, på oppvaskmaskinen og på skapet som står på benken. Det skal i tillegg være en hylle med downlights i over vinduene. Det blir kjekt med lys rett over vasken. Som dere ser, mangler vi blandebatteriet til vasken også her. Og over hele kjøkkenet mangler det sokler/sokkellister. Men det kommer... Snart, håper vi!

Detaljbilde av omramminga over kokegrua.

Samme som ovenfor.

Som sagt, det er enda en del arbeid som gjenstår, blant annet skal blandebatteriene monteres, gass tilkobles, og rørleggeren som skal utføre disse tingene er ikke ventet før i neste uke. Elektrikeren skal montere stikkontakter på hvitevarene og koble til lys etc, og det skal legges fliser på veggen i kokegruen. Dette blir ikke gjort med det første, for både elektrikeren og flislegger/snekker skal på elgjakt til helga, så her gjelder det som sagt å smøre seg med store doser tålmodighet. 

Så sånn går nå dagene, men vi velger å si at tiden kommer, og vi gidder ikke stresse; vi koser oss heller her og nå, og ser fram til en lang, fin, arbeidsom høst - ja, for man skal være glad for at man er i stand til å arbeide! Og sist, men aldeles ikke minst, ser vi fram til slutten av november, for da kommer min datter og barnebarn på besøk fra Chicago, og skal være her hos oss til over nyttår. Så: det er alltid noe å se fram til, og vi synes vi har så mye å glede oss over, dermed kan jeg ikke si annet enn:

Ha en fantastisk fin onsdagskveld, dere også!

Mvh
Janna

6 kommentarer:

  1. wow....superlekkert! Gøy at du deler med oss! Skulle gjerne hatt det ja. Der kommer du til å få det herlig!!

    SvarSlett
  2. Du verden for et delikat kjøkken, Janna, og som du sier også praktisk og hensiktsmessig.
    Kjøkkenet er jo hjertet i huset, er det ikke det? Her kommer det garantert til å bli mange hyggestunder framover.

    Hyggelig med besøk fra Chicago. Vi skal til datteren vår i høstferien. Kombinerer turen med en tur i fjellheimen. Det er som du sier godt å ha noe å se fram til.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. Jeg kommer ikke på annet å si enn OMG !!!Ett uttrykk jeg sjeldent bruker, men dette er bare såå flott og stilig og lekkert !!!
    Gleder meg til flere bilder :))

    Klem,Kari

    SvarSlett
  4. Wow sier jeg også! Det kjøkkenet blir rå lekkert. Og så stort. jeg er forelsket :) Spesielt i den kokegruen.

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  5. Dååååån sier jeg bare....så lekkert og stilig!!!! Men det er ingen bombe da:)) Så gjennomført og flott! Her får dere mange gode stunder ja, uten tvil:)
    Tålmodighet er kjekt å ha, hehe. Elgjakta får du vel neppe mannfolka til å hoppe over:)
    Så herlig det blir å få datter og barnebarn i hus da..."mine" bor sørpå og jeg ser de alt for sjeldent men dine var enda lengre bort...nyt å få de i hus. Ja, det er alltid noe og se fram til:)
    Ha en fin torsdag, her bøtter regnet ned:)
    Klem fra meg:)

    SvarSlett
  6. Gosj, så braaa det blir! :D

    SvarSlett