onsdag 1. september 2010

Urtepoteter


Middagen i dag var lettvint og god, basert på rester etter helgens utskeielser i matveien. På torsdagskvelden serverte jeg Biff Stroganoff, basert på mørbrad som egner seg godt til bruk i finere gryteretter. Jeg fikk et stykke kjøtt til overs, og av det rasket jeg sammen en liten rett til min kjære og meg etter jobb i dag.

Det som i dette tilfellet hevet retten, var de ovnsstekte urtepotetene: Ferske småpoteter bakt i olje, maldoonsalt  og diverske friske urter: Nam! 

Lette å lage, smaker kjempegodt og går til det meste - bare fantasien setter grenser - urtepoteter er en sikker vinner hos oss.

I dag ble det:
Okse mørbradbiff - med smørstekt sjampignon, sjysaus og sprøstekte urtepoteter

 
Bruk en god olivenolje, hell ca 1-2 dl i en bolle. Bland inn friske hakkede urter, f.eks. timian, persille, oregano, basilikum... bruk det du har! Tilsett en god dæsj maldoonsalt, en halv rød, hakket chili - eller chilipulver - og paprikapulver. Hell over potetene, som er delt i små båter, og bland godt.

Voilà:
  Klare til å puttes i ovnen, der de stekes ved 275 c i ca 15-20 minutter. 
Da bør de være er gyldne og sprøe.

 Servert til mørbradbiffer, med smørstekt sopp og en frisk tomatsalat, ble det 
en  heeelt ok onsdagsmiddag :-)

 Ha en fin kveld videre! 

Mvh
Janna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar