søndag 17. oktober 2010

Maling av gamle furudører

I går begynte jeg arbeidet med å male de gamle furudørene i hytta. Det er snakk om heltre speildører, og selv om de ikke er lik de andre dørene her i huset, har vi valgt å beholde dem; de er for fine til å bli byttet ut. 


Disse dørene i "hytta"og fem stykker til, skal males eggehvite for å matche de som er i "nyhuset". Tømmerveggene skal også beises i samme farge som vi har brukt i huset.


Jeg har aldri likt trehvitt...  
Men dørene i seg selv er fine, og selv om de ikke er lik de nye dørene, gjør ikke det noe, vi synes det er viktigere å ta vare på de tingene som kan brukes, og vi ser bare sjarmen i det at ting er litt umake. Tømmerveggene er kjempefine og om vi hadde hatt råd skulle nyhuset også ha vært bygget i tømmer; men dessverre; vår lommebok har stoooore hull...!!!


Det finnes mange gode råd for hvordan man skal male. Jeg har malt en del i mi tid, og tror at det viktigste handler om å velge riktig verktøy og planlegge arbeidet. Min erfaring når det gjelder dører - har bare malt et par-tre stykker før , så erfaringen er ikke stor der, - er at det er greit å ikke male for store felt av gangen. Jeg maler alltid med pensel - liker ikke rull - men velger man rull, er det viktig å umiddelbart etterstryke med en bred pensel for en jevnest mulig overflate. Jeg maler alltid fortløpende - malingen jevner seg ut mens den tørker.


I arbeidet med disse dørene har jeg brukt Lady Interiør Tre.  Mange anbefaler å bruke kvistlakk på kvistene før man maler, men jeg er litt makelig, og gidder aldri det, og det har aldri vært et problem i ettertid med kvister som synes igjennom...


Jeg startet med det øverste speilet med Jordan Ultimate flat pensel - det anbefales oval pensel til frisene, men jeg bruker flat pensel til alt - er nok litt sær, og har mine egne foretrukne metoder! På speilene bør man male vannrett først, deretter loddrett.
 
Deretter malte jeg vannrett ramtre og deretter loddrett ramtre frem til neste speil - det midterste. Så gjentok jeg denne prosessen på neste frise og speil. Deretter malte jeg det vannrette ramtreet før det loddrette ramtreet frem til neste speil. Slik fortsatte jeg til alle speilene og frisene var malt. Til slutt malte jeg kanten av døren .

Ferdig med første strøk. 
Her har døren tørket et par timer, og så er den pussest med fint sandpapir.

Andre strøk er kommet på, men jeg ser at det trengs i alle fall ett strøk til.

Den må pusses igjen før tredje strøket skal legges.


Tror dørene blir fine når de er ferdige, jeg :-)
Døren er ikke pusset etter det andre strøket her, det må til for å få en fin, glatt finish! Så nå
skal jeg pusse, og gjøre meg klar til male det tredje strøket på den-føre-dette-kjedelige-furudøren, så får vi se om det er nok...

Ha en fin ny uke, alle samen.
Mvhna
Janna

10 kommentarer:

  1. Så flink du er! :) Jeg er simpelthen så upraktisk, selvom jeg godt kan lide at male. Helst billeder (!), men jeg maler nu også gerne vægge og den slags, hvis det skal være. Og det skal det jo, når vi på et tidspunkt indenfor - forhåbentlig 3 måneder - flytter ud i vores hus. Det har stået stille, en lang historie. Den kommer en anden dag! ;)

    Håber du har haft en god weekend og også slappet lidt af mellem malearbejdet. Men måske slapper du faktisk af med det? ;)

    Klem og go' aften

    SvarSlett
  2. Jeg er som deg har lagt meg til malevaner. Likevel må jeg tipse deg om heftgrunn. Jeg starter alltid med det og så pusser ned. Heftgrunn er helt matt og lettere å pusse ned enn malingene med glans.

    SvarSlett
  3. Dette er litt kjedelig arbeid, synes jeg, men jeg gjorde det samme på hytta. Synes heltre dører er for fine til å vrakes, så 3 dører ble malt. Jeg bruker rull, men du må passe på ja, som du selv sier;)

    Kos deg videre, ha ei god maleuke og klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Du tenker ikke som meg og jobber ser jeg:)) Takk..jeg trengte inspirasjon nå! Jeg bruker heller ikke kvistlakk men grunning med isolering. Den dekker utrolig godt og "tetter" kvistene, så spakling og gulning unngås. Brukte det i furutak. Kommer til å bruke det på dørene også....når jeg bare kommer igang, hehe:))
    Så arbeidslyst kom treng deg på, her skal du motstand finne....
    Lykke til videre med malingen:) Klem fra meg:)

    SvarSlett
  5. Hei alle dere bloggvenner. Takk for gode og konstruktive tilbakemeldinger! :-)

    Grunning ja...; jeg bruker det når møbelet eller interiøret ellers er malt fra før, men har ikke vært så nøye med det på trehvitt. Og det har holdt, har ikke opplevd avflakking eller avskalling enda. Men på tidligere malte flater har jeg erfart at risikoen er større for avflaking/skalling uten grunning.

    Guri: Har faktisk ikke hørt om grunning med isolering, så takk for tipset! Har jo bare malt ei dør hittil, har seks igjen, så nå skal jeg jammen kjøpe den du anbefaler. Så er jeg jo sikker! Takk igjen! Jammen er denne blogginga nyttig - man lærer hele veien. Herlig!!! :-)

    Klem.

    SvarSlett
  6. Rart og magisk det der - furudører har jeg også litt trøbbel med :-) Maling er svaret! Vi har kvistlakket en del, for jeg kan ikke tåle heftgrunn, men det funker ofte uten også. Det er vel viktigst når treverket er helt nyskåret.

    Marie

    SvarSlett
  7. Hmmmm...... så lurt. Døren ble veldig fin.

    Har aldri tenkt på å male trehvite dører. Jeg har 10 dører lagret, for jeg fikk ikke brukt dem i huset jeg kjøpte og leier ut leiligheter i :)

    Klem fra Kari

    SvarSlett
  8. Tålmodighetsarbeid du er igang med, men det blir flott da:) Badet blir ubeskrivelig lekkert. Fin bruk av forskjellige flis:) Litt småmaling som skjer her også. Vi dirver å skal få ferdig kjøkkenet omsider og akkurat nå venter vi på at elektrikeren skal komme sånn at det blir enda litt mer lys der:)

    Kos deg videre med malinga:)

    SvarSlett
  9. Kjekt å se og lese om maleprosjektet ditt!
    Vi har store planer om å starte på kjøkkenskapene
    neste uke!32 enheter!
    Så jeg trenger litt oppmuntring!
    Det er heltre luta og lakka fra før.
    Men de skal bli hvite!
    Klem fra Sol

    SvarSlett