tirsdag 11. januar 2011

En super komfyr

Jeg liker å lage mat -  er absolutt ikke den kokken, men er ikke redd for å prøve ut nye retter; både etter eget hode og ved å finlese andres oppskrifter. Som oftest ender jeg opp med noe midt i mellom, men det er jo liksom greit, det da... For det handler jo om å gi maten smak (helst god...), og å smake elsker jeg... ;-)

Så det å eie en komfyr som innbyr til effektiv matlagning, ble en drøm for meg, ja, det var en drøm for meg leeenge før vi bygde Huset i skogen. Og da var det kanskje naturlig at det første vi kjøpte til huset vårt, var en komfyr; nesten to år før huset var ferdig!


Vi overveide mange alternativer, og vi endte opp med en komfyr som vi er strålende fornøyde med - på alle måter! Til og med renholdet er kjempelettvint!

  Men hva er egentlig det beste alternativet når man skal velge ny komfyr? Den gode, gammeldagse elektriske løsningen med kokeplater, en keramisk topp, induksjonsplater, eller kanskje  en komfyr med gassbluss -som en del profesjonelle kokker sverger til- er det du drømmer om? 

  I dag har man store muligheter til å skreddersy sin egen kokesone, som tilfredsstiller ens personlige behov i forhold til å være et redskap for matlagning.  For i tillegg til å bestemme hva slags koketopp man skal ha, kan man for eksempel få stekovner med dampmulighet og en rekke andre funksjoner.  Min erfaring er at man har minimalt bruk for dette i det daglige; da skal man i så fall være spesielt interessert i utstyr... Jeg for min del ønsker å holde det enklest mulig på kjøkkenet, men har noen få krav til utstyr jeg synes jeg trenger:-) Blant annet er det å ha varmluftsovn viktig for meg: varmluft fordeler varmen veldig jevnt, og gir i tillegg kortere oppvarmingstid. Jeg ønsker også en stekeovn med grillelement... 

 

Jeg har laget en del mat på induksjontopp, og synes det er en fantastisk god innretning, men synes det er mye hyggeligere med gass, som jeg hadde god erfaring med fra den tiden jeg bodde i Skottlamd.  Dessuten er gass en rimelig naturressurs som vi har lett tilgang på i Norge, den er effektiv i bruk, gir deg full kontroll over varmen, og i det øyeblikket gassen skrus av, er komfyren kald. 

Forøvrig tør jeg påstå at enkelte matretter laget på gasskomfyr smaker bedre, og jeg er forundret over at vi som gassproduserende land ikke er flinkere til å ta i bruk gass til matlagingen!
 

Ovnen vi endte opp med heter Nostalgie Plus PDN-100 og leveres av italienske Ilve
Komfyren vår er en meter bred, har fem gassbluss og  tre elektriske stekovner, varmluftsfunksjon og grill :-)Den minste stekovnen er utstyrt med roterende grillspyd, perfekt til grilling av hele fileter og til kylling. I tillegg har den svært kort oppvarmingstid og er derfor mest i bruk til daglig. Begge stekovnene rengjøres enkelt ved hjelp av pyrolyse.

 Kjølehjørnet til høyre for ovnen er kjempepraktisk og lett tilgjengelig.

Frysehjørnet er plassert til venstre...

Synes de håndlagede flisene i nisja er så fine; nydelige farger som passer veldig godt til selve innredninga.

PS: Dette innlegget laget jeg for noen dager siden, planen var å få noen flere ting på plass i nisja, pynte med litt blomster etc, ta noen nye bilder og så publisere, men det har det ikke blitt noe av, så dere får ta det som det er  - pleier forøvrig ikke style bildene mine, slik dere ser det, slik er det her..... DS.

Ha en fin kveld videre.

Mvh
Janna

6 kommentarer:

  1. Oii, så nydelig ovn ( går det ann å si en ovn er nydelig ?? Hehe.. ) Men denne var virkelig fin :) Veldig fint kjøkken også forresten :)
    En fin gassovn står på min liste over ting jeg ønsker meg i et nytt fremtidig kjøkken :)

    Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  2. Kjøkkenet ditt er en drøm. Du trenger ikke tenke på styling:)
    Ovnen virket genial og meget bra. Du er nok en gourmetkokk sammenlignet med meg, så du nyter nok disse finnessene. Jeg er nok rema her også...takker litt for ofte Toro for maten og er fornøyd mned det, hehe:) Men du skal se jeg kommer meg...jobber med saken:)
    Nyt kvelden i skogen, klem fra meg:)

    SvarSlett
  3. Oj, dette var lekkert! Jeg tar imot alle råd, for her tenker vi å kjøpe nytt kjøkken om et par år. Hadde sett for meg induksjon, men det skyldes jo at vi har ikke "kultur" for gass, kanskje litt redd det også;)
    Dampovn hører jeg flere skryte av til fisk og grønnsaker, men du har valgt det bort..hm..
    Jeg får samle alle tips:)
    Klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Fy flate for en fantastisk ovn. Denne er nok i en, nei to, prisklasser over min, men en drøm ja. Det å ha flere stekeovner er et must til store selskaper. Vi har et "rå"kjøkkenet i kjelleren som vi bruker ved behov for flere stekeplater og stekeovn. Går det også, om litt mer tungvindt enn din. Som du må kose deg rundt om kring i deres nye vakre hjem. Flotte fliser også. Alltid spennende å se hva du viser av ditt flotte hjem.
    Ha en flott uke videre.
    Klem fra meg.

    SvarSlett
  5. Skønt komfur! Man får lyst til at lave mad dér! Jeg har det ligesom dig, jeg elsker at lave mad og følger gerne opskrifter, MEN ender altid midt i mellem, for jeg går gerne egne veje også. Prøver mig frem, smager og komponerer. Det er jo også en kreativ proces! :D Og som dig elsker jeg at spise god mad!

    Det må vi gøre i Barcelona, Janna! :D Tak for din kommentar, jeg blev lidt inspireret af den og skrev dagens indlæg lige efter jeg havde læst dine ord. Det er herligt, som man kan blive ledt af sporet og ind på et nyt, som om muligt er endnu mere spændende! Barcelona, here we come! ;)

    God dag. Klem.

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett