onsdag 23. februar 2011

Lesingens magi

For tiden holder vi på å lese Markens Grøde, av Knut Hamsun, i 10. klasse. Dette er en del av et litterært tema vi jobber med, og jeg har i ukesvis forsøkt - med diskutabelt hell - å formidle glede over litteratur til en gjeng med tidvis nokså umotiverte 15-åringer - som er alt annet enn glade over å måtte lese "gammelnorsk", som de kaller språket romanen er skrevet på. "Markens grøde" ble skrevet i 1917, og språket som er benyttet er slik det ble skrevet den gang, altså riksmål.


Romanen Markens Grøde er i utgangspunktet en historisk roman, der vi møter nybrottsmannen Isak Sellanraa. I arbeidet med å bryte jord og skape seg et levebrød i utmarka et sted i Nord-Norge, møter han stadig nye utfordringer. Hamskiftet i bondesamfunnet med overgangen fra natural- til pengehushold, fra bondekultur til industrisamfunn er i gang, og det er på dette bakgrunnsteppet handlinga i Markens Grøde foregår.




Romanen om nybrottsmannen Isak Sellanrå og hans kone Inger ble en av Hamsuns mest populære, og han ble tildelt Nobelprisen i litteratur i 1920 på bakgrunn av denne romanen. Boken ble kåret til Gyldendals beste bok gjennom tidene av norske bokhandlere i år 2000.

When you reread a classic you do not see more in the book than you did before; you see more in you than was there before 
Clifton Fadima.

Jeg leste selv Markens Grøde da jeg gikk i niende klasse i 1976, det var mitt særemne, og boken ble min introduksjon til Knut Hamsuns fantastiske romanunivers. Hamsun har siden vært en av mine favorittforfattere. For Hamsun er en fortellingenes mester, en ordkunstner og en skildrer av stemninger og miljøer som er enestående i sitt slag.

En god bok/roman og lesingen av den kan opleves som magi! Av og til opplever jeg at jeg har behov for å "flykte" inn i bøkenes verden, bøker som beskriver livet, kjærligheten, sorgen, lengselen, krigen, døden, mellommenneskelige forhold... med så vakre ord at de kan få meg til å glemme alle livets vidervordigheter. Av og til er min lesing bare et studium i og av tekstene. Da leser jeg billedlig talt med lupe. Jeg merker meg og reflekterer over alle detaljer. Jeg kan bruke timer på å reflektere over et begrep. Ofte kan det resultere i fantastiske leseropplevelser, for det er jo gjerne slik at hvis vi leser mye, er det lett å "glemme" kunsten å oppdage hver minste lille detalj, og tenke over hva som ligger bak. 

Jeg har "alltid" lest: jeg kan huske at jeg i ti-tolv-årsalderen kranglet meg inn på voksenavdelingen på folkebiblioteket i Vardø. Jeg saumfarte hver hylle for en ny bok, og ga meg til å sluke dem så intenst at jeg fort gjorde kål på flere bøker i uka. Og siden har jeg fortsatt å lese...

Så: Kan jeg motivere og smitte noen av mine elever med min egen glede for litteratur og lesing, har jeg oppnådd noe som lærer!

Ha en fin dag!
Mvh
Janna

5 kommentarer:

  1. Du har en viktig jobb, Janna! ;-)
    Jeg er også veldig glad i Hamsun. Takk for godt innlegg.

    God klem fra Eirin

    SvarSlett
  2. FLOTT :D

    Jeg husker selv hvor "teit" læreren våres var på ungd.skolen som tvang oss til å lese disse kjedelige bøkene;) Men, dette gjorde faktisk at jeg åpnet opp øynene mine for bøkenes verden..og dette har da selvsagt gitt meg me glede opp gjennom åra.

    Jeg hadde forresten og særemne på vgs om Knut Hamsun;)

    Fin blogg, og et fantastisk hus :)

    SvarSlett
  3. Heisann.
    En stund siden.
    Jeg elsker denne boken. En av mine favoritter. Jeg har vokst opp med en far som alltid har vært opptatt av norsk historie. Dens utvikling fra det gamle bondesamfunnet inn i industrialiseringen. Alltid "kraftige" selvopplevde historier. Han startet selv i arbeidslivet som gjeter som 9åring. Og han reiste ut på de syv hav som 15åring!! Tenk det. Synes jeg ser mine små bli sendt avgårde.
    Hamsun er en av mine favoritter generelt. Har hans samlede verker.
    Nå fikk jeg lyst å ta fram en bok igjen. Er stort sett bare kreativprodusjon for tiden :)
    Ha en koslig og litterær kveld.
    Klem fra meg.

    SvarSlett
  4. Spændende indlæg og spændende job, du har. Jeg læste på et tidspunkt en artikel, der handlede lidt om det samme. Kan desværre ikke huske, hvem der havde skrevet den. Men vedkommende skrev, at det væsentlige egentlig i første omgang er at undervise i og videregive læseglæden.

    Ja, som dig er jeg jo fortryllet af læsningens og ordenes magi. Håber virkerlig, at kommende generationer vil få samme glæde af bøger, som vi har! :)

    Klem og go' aften

    SvarSlett
  5. Fantastisk blogg du har! Ikke minst huset.

    Man må kanskje først forstå viktigheten av fortiden før man forstår å sette pris på mye av det som læres i skolen. Skulle ønske jeg skjønte det i hvert fall...

    SvarSlett