lørdag 7. mai 2011

Vårlige sysler

Like sikkert som at dagene kommer og går, står de vårlige syslene i kø på denne åstiden. Enkelte steder i landet har man jo sågar bedrevet ting som vanligvis betegner en litt varmere årstid; men her oppe i nord er det ennå tidlig vår; snøen ligger ennå trygt og tungt mange steder, og selv om været har vært nydelig siden før påske, glimrer den store varmen med sitt fravær, så tininga går seint!

Men likevel; dagene er lyse og lange, nettene likeså; nå er det jammen bare noen få dager til midnattsolen er tilbake! Og like sikkert som at dette deilige fenomenets årvisse tilbakekomst, kommer lysten til å rydde og fikse, ordne og stelle i uterommet.

Nå har jo ikke vi mye til "hage" å skryte av; det uteområdet det her er snakk om er riktignok på to mål, men det har vært en byggeplass i nærmere to år, og bærer sterkt preg av det. Vi flyttet - som kjent for noen -  ikke inn før til jul 2010, da det snødde som verst ute, og diverse byggematerialer og andre etterlatenskaper dukker nå opp som forvillede lemen etterhvert som snøen tiner og avdekker det den i vinter så barmhjertig har skjult!

Så her er mye å ta tak i - bokstavelig talt, men det er jo også et trivelig arbeid. Så innimellom ryddinga  planlegger, tegner og... drømmer vi!
Drømmen er en hage hvor vi kan kose oss og slappe av den relativt korte sommeren vi som oftest har her i nord. Vi ønsker oss uteplasser som er skjermet for vind og vær, noe som innebærer en terrasse eller to, vi ønsker oss en bålplass, et drivhus, og kanskje også en grillstue der vi kan kose oss på kjølige sommerkvelder (og kanskje om vinteren også hvis vi har lyst til det...).
Jeg lar meg gjerne inspirere av andres vakre hager og terrasser, og drømmer videre... 
Det blir spennende å se hva vi får til her i 
Hagen i skogen...

Dagen i dag er virkelig deilig vårlig, terrassedøren står åpen, så vi går ut og inn her, måker litt snø! og baker brød og sitter og slapper av i sola og...
...nå har vi planlagt ferdig den ene, nye, terrassen...!
 Ja, slik går nu helgen, snart er brødene ferdig, så da blir det lunsj med ferskt bakverk, og snart er det vel tid for litt terrassevin også...?! 

Ha en fin dag, dere òg!

Mvh
Janna

5 kommentarer:

  1. Jeg kjenner meg veldig igjen i det å bo på en byggeplass. Da huset vårt sto ferdig jula 2006, var det mye rart som tinte frem sommeren 2007! Nå først er plenen som den skal være, og vi kan sånn smått begynne med andre ting i hagen.
    Mitt beste tips er å bruke god tid på å "bo seg til". I alle fall har mine tanker om hage endret seg bare på de årene siden huset sto ferdig.

    Ha en fin vårdag videre!

    Klem fra Lill-Karin. PS: For deg som bor "i skogen", kan du sjekke bloggen min og lese om at 2011 er det internasjonale skogåret! ;)

    SvarSlett
  2. Åh midnatssol. Nu drømmer jeg mig tilbage til Nord Norge sidste sommer, midnatssol over Tromsø, Senja og alt det andet dejlige, jeg fik smag for!

    Dejlige billeder du viser. Jeg tænker at I måske lige nu sidder udenfor og nyder lidt terrassevin med tæpper og masser af hygge! :)

    Ha' en god aften Janna. Klem.

    SvarSlett
  3. Håper virkelig terrassevinen er inntatt, og at noen varme grader har funnet veien til deg. jeg sitter i Østfold denne helga, og her er det sommer..men det meldes det jo også i Trøndelag..
    Imorgen skal vi feire 3-årsdag, og samtidig venter vi på storken, så det er spennende tider:O)
    Ha ei fin helg, det blir spennende med hageplanlegging!
    klem fra meg;;)

    SvarSlett
  4. ja det er ei deilig tid, bare synd at musa har spist opp det meste som tiner frem i min hage. Håper noe har overlevd.
    Måtte lage meg ny blogg da jeg ikke kom inn på den gamle, sånn er det når alderen kommer å man ikke husker passord hihi..
    http://tonegamst.blogspot.com/

    SvarSlett
  5. Innom for å si at jeg ønsker deg en deilig 17. mai!
    Og for å si at bloggen din er blitt kjempeflott!
    Nå lengter jeg hjem og savner alt som er mitt i hjertet.
    Alt godt fra Eirin. ;-)

    SvarSlett