lørdag 29. oktober 2011

Ribbe med sydhavssmak

Tidligere denne uka serverte jeg ribbe med sydhavssmak; det er jo sesong for ribbe nå, og jeg liker å prøve ut forskjellige vrier på den tradisjonelle ribbestesteika.

 
Jeg synes også det er greit å lage litt ekstra når jeg først er i gang; kald ribbe til for eksempel lunsj på jobben er kjempegodt; med en grønn, smakfull salat til blir det et fullverdig lavkarbomåltid!
Ingredienser:
Til en ribbe på ca1,5-2 kg ribbe bruker jeg:
salt og pepper
ca 3 ss
fersk, revet ingefær
3 dl soyasaus (japansk)
ca 0,5-1 dl chilisaus
4 finhakkede fedd hvitløk
0,5-1 dl soyasaus (helst japansk)
ca 0,5 -1 dl
rødvinseddikedikk
1-2 ss
fransk sennep
2-4 ss mørk sirup
0,5-1 ts tabascosaus
1- 2 ts
worchestersaus.
2 -4 ts tørket pulverisert timian
(prøv/smak deg fram til du finner den smaken du liker selv like rpå sausen)

Slik gjør du:
Gni ribben inn med salt, pepper og ingefær. Hell over soyasaus og la den marineres minst ett døgn eller mer (i kjøleskap). Sett ovnen på 125 grader. Bland sammen alle ingrediensene til en grillsaus. Legg ribben på en rist og pensle godt med grillsaus. Sett den i ovnen og pensle til sausen er brukt opp. La ribben steke i et par timer - minst... fet ribbe blir ikke tørr...:-)
Skru deretter opp temperaturen til 225° C og stek til den er gyllen.

På slik tapasribbe pleier jeg egentlig å skjære av svoren på ribba mens jeg prøver å beholde mest mulig av fettet. Fjerner deretter beina på innsiden av ribba. Dette glemte jeg på denne gangen, så de to jeg lagde ble stekt med svoren på...
Denne gangen hadde jeg også glemt å kjøpe fersk ingfær, men hadde i pulverform, så da gned jeg det inn sammen med saltet og pepperen (men best med fersk, som sagt ovenfor).
Glemte også å ta bilder av den ferdigstekte ribba...!!!
 
Til denne ribben kan man gjerne servere for eksempel sursøt rødkål med eple, og da trenger man følgende ingredienser (til 3-4 pers):
0,5 rødkålshode
1 løk
2 dl røkt bacon i terninger
0,5 dl eddik (helst rødvinseddik)
1,25 dl vann
3 ss brunt sukker (splenda hvis du er er på lavkarbo)
1 eple (grønt, syrlig)
saften av 1 sitron
salt og pepper
 

Del rødkålen først i båter og skjær så i strimler. Skrell løken og skjær i tynne skiver. Brun løk, baconterninger og kål i litt olje i en kjele. Hell over rødvinseddik, vann og sukker. La det koke, under lokk, i 30 minutter. Skjær eplet i terninger og bland det inn i kjelen. Tilsett salt, pepper og sitronsaft etter smak. 

I dag har vi en fredelig hjemmelørdag her i Huset i skogen. To av "barna" er hjemme, og vi har laget en haug med "høykarbo-horn"; fylt til randen med salami, ost, chili..., men også lavkarboknekkebrød og lavkarbobrød. Nå har vi fyrt i peisen i "hytta", en mengde stearinlys er tente, og nå synes jeg det er på tide å ta meg et glass vin... Trivelig med helg!

 Ha en fin weekend, dere også.
Mvh
Janna 

5 kommentarer:

  1. Så ribba i butikken idag, og denne skal jeg merke meg, artig å prøve nye smaker på den. Grunnet mangel på komfyr, blir det gravlaks her i kveld, godt det også;)..men først et strøk maling til:O)
    Kos dæ videre, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  2. Jeg har sett etter ribbe i butikkene i to uker nå, men det ser ut for at den lar vente på seg her. Gleeeeeder meg til den kommer.

    Nyt vinen og helgen

    SvarSlett
  3. Mmmmmmm...dette hørtes godt ut .Smakte for en stund siden ribbe med Thailansk vri på et av spiseriene her i byen, det var heller ikke å forakte :-)
    Ønsker deg en toppers helg :-) Klem Trude

    SvarSlett
  4. Det ser utrolig godt ud Janna og en god måde at servere "gammeldags" ribbensteg på. Jeg vil snarest gøre dig kunsten efter, er sikker på at det smager skønt!

    Håber du får en dejlig søndag. Her er det gråt i vejret, men heldigvis ikke så tåget som i går.

    Klem.

    SvarSlett
  5. Dette så veldig godt ut, både ribba og rødkålen. Må nok prøves. Men på julaften blir det tradisjonel ribbe a la Hellstrøm. Med hjemmelaget surkål.

    Berit

    SvarSlett