torsdag 31. mai 2012

Velkleddhetens pris...

Utgifter til klær og sko har vel de fleste, men er det slik at man nødvendigvis må bruke store summer på klær for å være velkledd? Jeg har alltid vært av den oppfatning at det er lurt å ikke handle så mye, men kanskje heller litt eksklusivt, ut i fra den oppfatning at kvalitet varer... litt slik som italienerne; i Italia blir man velkledd ved å kjøpe færre og dyrere klær. Og sko! Det sies at i skandinaviske turister i Italia blir avslørt ved sine dårlige sko...

Lenge siden jeg har hatt innlegg om mine dypdykk i klesskapet, men her kommer en liten oppdatering over de siste ukenes dykk; de tidligere dykkene kan du se her.

Jannas dypdykke i klesskapet uke 27, 28 og 29
Seks -sju år gammel kjole, fire år gammel linjakke, og støvler fra i fjor. Fem år gammelt skjerf.
  
Minst ti år  gammel dressjakke i fløyel, to år gammel ullskjørt, fem år gamle støvler, seks år gammel veske og seks år gamle hansker.
 
Har klippet meg - som vanlig ved egen hånd og saks -
 klarte ikke spare til lang lugg - orker ikke bruke tid på å style håret, derfor er det så lettvint med slik superkort sveis!
 
Åtte år gammel dressjakke i ull, og to år gammel topp i chiffon. Smykke: kjøpt i fjor.
 
 Tre år gammel dressjakke, tre år gammel silketopp, fire år gamle jeans.
  
 10 år gamle skinnstøvler.

Smykket har jeg fått av mine barn for seks år siden.
 
To år gammel skinnjakke, seks år gammel topp, fire år gamle jeans. Fem år gammelt smykke.
 
  
Skinnskoletter fra i fjor.
Seks år gammel strikkejakke i silke.
  
Tre år gammel skinnjakke.
 
Fem år gammelt chiffonskjørt.
 
Fem år gammel drakt - skjørt og jakke - tre år gammel cardigan, fem år gammel topp, og seks år gammelt chiffonskjerf. Sko fra i fjor.
 
  
 Ti år gamle bukser, seks år gamle sko, åtte år gammel omslagsjakke, seks år gammel silketopp og øredobber fra i fjor.
 
 Fire år gammel kjole i råsilke. Ti år gamle sko.
 
Skoene er kjøpt i Glasgow for ti år siden, som en gave til meg fra min da 16 år gamle datter, og de passet...
 ... nydelig til dette smykket som også er ni-ti år gammelt, og som jeg syntes passet så godt til denne kjolen...:-)
 Fire år gammel dressjakke i ull, fem år gamle bukser, sju år gammel skjorte, fire år gammelt slips, to år gamle sko og ti år gammel hund...
Vel, vel; jeg har i alle fall ikke brukt mye penger på klær de siste årene, og jeg har ikke brukt "ett rødt øre" siden i fjor sommer på ett eneste klesplagg, og jeg savner det ikke heller -  det har faktisk vært riktig så befriende på mange måter å ikke shoppe!  

Så: jeg "dykker" fremdeles ned i klesskapene mine, og har enda masse klær hengende og liggende som jeg ikke har brukt på åresvis, så dette kan holde på ennå en stund... Og selv om få av plaggene mine er av siste mote, er det vel slik at klærnes betydning og hvilke signaler de gir, alltid avhenger av personen de brukes av og i hvilke situasjoner de brukes i, ikke sant?

Ha en fin dag.
Mvh
Janna

7 kommentarer:

  1. Du er flink til å kle deg , både velkledd og stilig! Er helt imponert over alle de flotte plaggene du viser fram- og så er du jo en utrolig flott dame, da! :-) Ha en fin ettermiddag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Britt, hyggelig sagt! Ha en fin kveld og helg :-)

      Slett
  2. Som alltid, nyyydelig! Du kler jo alt, og mine favoritter denne gangen er antrekket med den sorte skinnjakka og skjørtet med blått i, samt dressantrekket til slutt:)
    Du har et hår som virkelig kan sjølklippes, for det ser stødig ut, og frekk og flott farge!...mitt er såkalt "nordisk fint", mao såå tynne hårstrå:)) Sparer til flusk jeg nå, men kjenner igjen behover får å klippe litt...for det gjør jeg her og der selv, jeg også:)
    Ha ei god helg, klem fra mæ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for snille og positive kommentarer, Tove. Ja, jeg har et hår som tåler å klippes og tynnes; synes jeg tynner og tynner... og vel, noen ganger blir det litt for mye; ikke så enkelt å se på alle kanter og rundt omkring, men pytt; det vokser fort ut igjen, så jeg tar det ikke så tungt. Det verste med å være rødhåret er at fargen bare blir blassere med årene - ender vel opp som blondine til slutt, men det finnes jo mye fint i krukker og bokser som man kan kjøpe, for eksempel henna...

      Ha ei fin helg, du òg :-)
      klem

      Slett
  3. Du er så flott! Jeg elsker disse dypdykkene dine, og har fått mye inspirasjon til å prøve å gjøre det selv også. Er slett ikke så flink og har ikke så mange lekre klær som du har, men har kuttet veldig mye ned på shoppingen min det siste halvåret! Hvor stort kleskap har du egentlig har jeg tenkt mange ganger hehe...
    Ha en flott helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, glad for å kunne inspirere :-)Ha en flott helg, du også!

      Slett
  4. Dejlige billeder Janna og en fin harmoni i det gennemgående tøjvalg og så har jeg akkurat den samme opfattelse som du, lidt men god kvalitet, ikke mindst hvad fodtøj angår.
    God Søndag aften.

    SvarSlett