torsdag 27. september 2012

En bloggers bekjennelser


Det å skrive denne bloggen har på mange måter vært en slags meditasjon, en reise i mitt indre jeg, en forpliktelse overfor meg selv, en vei inn til min egen sjel... Et sted hvor jeg kan lagre og dele intrykke og tanker som inspirerer meg, som jeg kan tillate meg å reflektere over, og kanskje få respons på.
Den siste tiden har jeg på bakgrunn av bemerkninger jeg har fått vedrørende blant annet min interesse for mat, tenkt en del over dette med å leve i pakt med seg selv og sine interesser, føle seg på rett plass og at livet har en mening.

"Dharma" er et sanskritord, som betyr “livsformål”.  Dharmaloven sier at vi mennesker lever for å oppfylle vårt livsformål. De ubegrensede muligheters univers er guddommelig i sin essens, og det guddommelige tar menneskelig form for å oppfylle dette livsformålet.
 
Jo tettere vi er på vårt livsformål, jo mere "i live" vil vi føle oss. Alle har et talent, en unik evne til å være særlig dyktig i et fag, en kunst, et uttrykk eller en formidling, og det er når vi hengir oss - mestrer dette, at vi vil være i kontakt med en passion, en lidenskap som forgyller dagene og gir oss et mål i livet.
 
Hmmmm... besnærende tankegang;
"De ubegrensede muligheters univers..."
I like!

Hvordan er det med deg; når du betrakter ditt liv, de årene du har levd: Hva er den generelle tendens i livet ditt? Har du et definert formål med livet ditt? Liker du det du gjør, føles det som et riktig valg for akkurat deg?
Er du i en livssituasjon du ønsker å forbli i?

Dypest sett handler dette om bevisstgjøring; om å oppleve en dypere mening med livet. Det å vite sitt "formål" bidrar til selvtillit, entusiasme og livsglede. Det gir ekstra styrke i tunge stunder. Det bringer klarhet og visshet.

Ha en fin torsdag videre, mine venner.
Mvh
Janna

3 kommentarer:

  1. Som du jo sikkert ved kva min rejse og skriverierne på bloggen, som jo på mange måder minder om dine bevæggrunde, er jeg i fuld gang med at finde tilbage til mit egentlige livsformål og dermed mit dharma. Og det er pudsigt, at du skriver det, for jeg har netop læst om dharma. Igen.

    Jeg har også arbejdet med mig selv i forhold til essensen af mine drømme, mit formål (dharma) og når jeg nu kender det, kan jeg mærke det gå igen i alt hvad jeg gør, siger og er. Og dermed er jeg godt på vej, håber jeg! ;)

    Nu går vejen videre i forhold til at gøre det, jeg er skabt til og selvfølgelig har skriverierne en stor plads her (enorm!) :) Men der er mere, for det handler allermest om HVAD jeg skriver og HVORDAN.

    En spændende rejse, som tager meget med sig og som også kræver lidt praktisk planlægning. I øjeblikket er jeg lidt som en jonglør i den retning! ;)

    Tak for altid gode ord og vedkommende indlæg, Janna, jeg nyder at følge din blog og din rejse. Du er en klog og spændende kvinde, som jeg er glad for at kende og dele med. Jeg sætter stor pris på dine altid fine og eftertænksomme kommentarer.

    Jo tættere vi er på vores livsmål, desto mere i live vil vi føle os. Jeg tror jeg nærmer mig! ;)

    Stor klem til dig. Må din aften blive fin.

    SvarSlett
  2. Oj, Janna, dette er interessant, men må innrømme jeg aldri har tenkt så langt. Jeg er fullstendig klar over hvor jeg er dyktig og hvor jeg ikke er det..og jeg føler vel at jeg har gjort noen riktige valg i forhold til det...og så føler jeg også at noen "kort" er lagt, jeg har fått min plass i tilværelsen i forhold til mine omgivelser...og alderen har gitt meg en forståelse for at den plassen var kanskje min..nettopp pga den jeg er som person..jeg er en person som tror på en skjebne, jeg er en vekt som veier for og i mot, en diplomat, og så vet jeg at oppe i alt dette må jeg passe på meg selv...der har jeg blitt flinkere med åra:)
    Tror jeg gir meg her, men fyy, det er interessant:) Klemmer til deg;)

    SvarSlett
  3. Så flott innlegg igjen.... Må innrømme at jeg er ikke så filosofisk av meg og tenker altfor lite de store og dype tankene.... Jeg liker orden og system, men har lært meg mer og mer å ta tingene etterhvert som de dukker opp. Da slipper jeg å bekymre meg over ting som kanskje ikke dukker opp likevel.

    Ha en superfin kveld

    SvarSlett