lørdag 12. desember 2015

Adventsmorgen

Det er godt å sitte alene i stillheten en mørk, gryende adventsmorgen. Tenne lys og kongerøkelse. Finne roen, ha min morgenstund, gjøre mitt morgenarbeid. Mens jeg venter på at min kjære skal våkne, før vi begynner gjøre noe til gagns: Vaske i hytta - gjøre rommene til julegjestene klare, bake litt, pynte litt...ja, egentlig bare kose oss med trivelige adventssysler i bedagelig tempo. Kanskje ta en tur på ski ut på jordene i kveld, for det sner, det er kaldt, det er slik adventstiden skal være.


Men i dag kjenner jeg ekstra på savnet av mine kjære, både de som er borte for alltid og de som jeg på grunn av lange avstander ser så altfor sjelden. 

For det å tilbringe helligdager og høytider sammen med familen, våre kjære, de vi er glad i, er en rotfestet og naturlig tradisjon i alle kulturer. 



Merkedager og helligdager markerer tidens gang i våre liv. De er en del av milepælene vi deler med hverandre, og vanligvis representerer de tid tilbrakt sammen med familien, de som bringer mening til bestemte dager. Dette er den vanskeligste delen av julen; når vi savner våre kjære enda mer enn vanlig. Det er sårt. Det er tungt. Det føles dypere, tristere og for mange går ensomheten dypere.

Da er det godt å ha gode minner, og her jeg sitter leter jeg fram glade minner fra mange, mange tidligere julefeiringer og fryder meg over dem.

Ha en god dag.
Vennlig hilsen

Janna

3 kommentarer:

  1. Kan godt forstå følelsen og roen du har der du sitter i morgenstillheten. Det er en uendelig fin start på en dag.

    SvarSlett
  2. Sorg og savn er et resultat af vores stærke følelser Janna.
    Jo mere sorg og savn vi føler, jo mere har vi elsket og elsker dem vi sørger over, eller savner.
    Sorg eller savn, er den skygge som kærlighed kaster.
    Det er derfor at vores stærke følelser holder fast i minderne vi har om vore kære.
    Det bliver nok forstærket følelsesmæssigt ved højtider, og når vi for ro til at fordybe os. Der er ikke noget i vejen med at lade følelserne blomstre og kærligheden minde os om de vidunderlige stunder vi har haft i livet, sammen med vores kære.
    Jeg håber at i har haft en rigtig god Jul og et Godt Nytår Janna.
    Mange hilsner Michael.

    SvarSlett
  3. Nesten hver dag kikker jeg innom bloggen din for å se om det er kommet noe nytt, kloke ord og betraktninger. Savner dem, og håper det er bra med deg/dere sålangt i 2016.
    Hilde

    SvarSlett